ועדת הבריאות אישרה: חלק מהמטופלים יקבלו קנאביס במרשם

רפורמת 'קנאביס במרשם רופא' אושרה בוועדת הבריאות. על פי הרפורמה, כ-15% מהמטופלים בקנאביס - לא כולל התוויות כאב ופוסט טראומה - יעברו החל מבעוד חצי שנה לקבל מרשם לקנאביס, ללא צורך ברישיון, דרך קופות החולים

רפורמת ‘קנאביס במרשם רופא‘ של משרד הבריאות, שאמורה להקל על תהליך קבלת ההיתרים לשימוש בקנאביס עבור חלק מהמטופלים, באמצעות מעבר ממודל רישיונות באישור המדינה למודל מרשמים באישור רופא מומחה שהוסמך לכך, אושרה הבוקר (שלישי) פה אחד בוועדת הבריאות בראשות היו”ר ח”כ אוריאל בוסו.

על פי החלטת הוועדה הרפורמה תיכנס לתוקף בתוך 180 ימים ותהיה רלוונטית עד להודעה חדשה לכ-15% ממטופלי הקנאביס הרפואי בלבד (למחלות נדירות בהן אפילפסיה, קרוהן, דמנציה, אוטיזם, מחלות אונקלוגיות, טרשת נפוצה, איידס וחולים סופניים אשר תוחלת חייהם אינה עולה על 6 חודשים). המרשמים יינתנו רק על ידי רופאים מסויימים, אשר יעברו הכשרות בנושא (לא רופאי משפחה, רופאי ילדים או רופאים פנימאים). במקביל נקבע בוועדת הכספים כי עלות קבלת הרישיונות תעמוד על 360 ש”ח לשנה. עלות המרשמים (החל מעוד חצי שנה) תעמוד על 180 ש”ח לשנה.

הסוגיה שקודמה על ידי ארגוני הרופאים והדאיגה רבים ממטופלי הקנאביס הרפואי, שעיקרה איסור שימוש בתפרחות ומעבר לשימוש בשמנים בלבד, עלתה גם היום לדיון, לאחר שני דיונים קודמים, אך לא נכנסה לנוסח הרפורמה לבסוף.

מהלך הדיון היום

יו”ר הוועדה ח”כ אוריאל בוסו: “המהלך מקודם במספר שלבים, וכעת מדובר בשלב הראשון. המטרה היא להכניס את הטיפול בקנאביס כחלק מרצף הטיפול בקהילה, להגביר את הנגישות לרופאים, והכל תוך שימת לב לחשש לשימוש לרעה בסם. בדיון הקודם ביקשנו את התייחסות משרד הבריאות לכמה נושאים, בהם לוח זמנים לכניסת התוויות נוספות למודל”.

עידן בוק, משרד הבריאות: “קביעת ההתוויות נקבעת על ידי ועדת ההתוויות – ועדה מקצועית במשרד הבריאות, כל גורמי המקצוע הרלוונטיים, כל התוויה נקבעת בזהירות לאחר שיקול דעת נרחב. במיוחד כשמדובר במוצר שאיננו תכשיר (תרופה, מ.ק), על כל המשתמע מכך. ההתוויות הספציפיות, אוטיזם וחולים סופניים, זה בהתאם למה שנקבע ב’ספר הירוק’, נוהל 106, זו ההחלטה שניתנה על בסיס המידע הקיים. בעקבות הבקשה כעת נבקש מהוועדה להתכנס שוב ולבחון האם חל שינוי בנושאים אלה”.

ח”כ בוסו: “נוהל 106 הוא מגביל קצת, הרבה מלינים עליו ואנחנו מתכוונים לפתיחה שלו, לפשט את הנוהל הזה”.

בוק: “אנחנו לא קובעים לגורמי המקצוע מה המדיניות, מה לקבוע מבחינה רפואית וטיפול. אנחנו רק יכולים לבקש מהוועדה להתכנס ולדון בעניין”.

פרופ’ חגי לוין, הסתדרות הרופאים: “אנחנו מבקשים לעבור לשימוש בשמן במקום תפרחות. הקנדים טעו. יש סכנת התמכרות לטבק כי בסקר שעשינו מצאנו שאחוז מאוד גבוה בארץ מהמשתמשים עושים את זה עם טבק. המשמעות היא שאנחנו ממכרים אותו לטבק ללא צורך. אנחנו מבקשים שיהיה כתוב שברירת המחדל בטיפול בקנאביס יהיה טיפול שאיננו בתצורה של עישון”.

טל לביא, משרד הבריאות: “ברירת המחדל בטיפול בקנאביס היא שימוש בתכשירים פומיים, זאת ברירת המחדל לגבי ילדים. יש מקרים יוצאי דופן שאולי נדרש טיפול אחר, וזה בהחלטת הרופא. מדובר בשני מוצרים שונים שהספיגה שלהם לגוף האדם היא שונה לחלוטין. בכל הנוגע לילדים מתחת לגיל 12 היא שימוש בתכשירים פומיים בלבד (שמן, מ.ק).”

עו”ד עדי רוזנפלד המייצגת חברות קנאביס ובהן שיח מדיקל גרופ בע”מ וולקנא בע”מ: “בהקשר למה שאמר פרופ’ לוין, לגבי שיטות המתן ותצורת העישון, הטבק – אנחנו מייצגים שיטות מתן כאלה ואחרות, יש המון חברות שמפתחות מכשירי אידוי בלי טבק, וייפים על בסיס מים ולא שמנים, וההחלטות האלה מוציאות את הטכנולוגיה מישראל. אנחנו תומכים במסקנות הוועדות המקצועיות, קידום של מעבר למרשמים, אנחנו לא ממש מבינים ודי מתנגדים לכך שמתחילים רק עם 15% מהמטופלים. מה ההבדל בין חולה פוסט טראומה לבין חולה אפילפסיה, במילא זה ניתן במרשמים מדי חודש. אם זה לא צלח אפשר להפסיק. למה להפלות? זה צוואר בקבוק נוראי. לגבי CBD אנחנו מפספסים כאן, ישראל היתה חלוצה, אנחנו מפספסים את הרכבת עם עניין ה-CBD. זה שוק אדיר של מוצרים ואני לא מבינה למה אנחנו כל כך מפגרים אחרי העולם”.

נציג חברת בזלת פארמה: “לעניין צורות מתן, מדינת ישראל היא אחת המחמירות בהקשר הזה. מדינות אחרות פותרות את נושא הקנאביס הרפואי בדרכים שונות. הן לא עסוקות בנושא הבטיחות של הקנאביס, אלא מאפשרות צורות מתן נוספות לכל המטופלים. ההצעה שלנו היא לאפשר הקמה של ועדה מקצועית של רופאים, טוקסיקולוג, אנשי מדע ותעשייה, ובאמצעות היק”ר ולא דרך הפארמה, צורות מתן נוספות שמשתמש בחומרים הקיימים. מיצוי זה מיצוי. מדינות אחרות לא פחות מתקדמות כמו צרפת, איטליה, אנגליה, מאפשרות את זה בלי דרמה”.

נציג קופת חולים מכבי: “חייבים לאפשר לנו גבייה. זה מוצר שלא נמצא בסל הבריאות. ברגע שאנחנו לוקחים אחריות, צריך לשים אחיות, רופאים, אנשי מקצוע. אנחנו הערכו את זה ב-720 שקל לשנה למטופל. יש הסכמה על 360 שקל שזה חצי”.

נציג קופת חולים כללית: “אין לנו מה להוסיף מעבר לצורך להרחיב את השימוש בשמן.”

נציגת קופת חולים מאוחדת: “אני מסכימה עם פרופ’ לוין. יש פערים מאוד גדולים בין הכוונה של הטיפול בקנאביס לבין מה שקורה בשטח. כולם יודעים את זה ולא מדברים. העובדה שהשימוש הוא בתפרחת וכולם משתמשים בזה, זה לא תמונת מצב שצריך לחבק אותה. דווקא התקנות שאתם מוסיפים – הגבלה של 60 גרם, מעבר לקופות החולים עם מימון מספיק – זה טוב. אנשים חושבים שזה ‘פרח לב הזהב’, הם מנהלים לעצמם את הטיפול. מה שמזוהה אצלם כהצלחה הוא בעצם תופעות לוואי.”

משרד האוצר: “לגבי סוגיית העלות, יהיה היום דיון בוועדת הכספים. מבחינתנו התקנות הללו מותנות באישור התקנות בצהריים”.

אביחי סמילה, נציג מטופלים: “יש פה מחדלים ברפורמה בלי סוף. מי יידע להבחין בין מחלות, רק 15%, הגבלה ל-60 גרם… השמן שאתם נותנים מכיל שמן זית, אתם לא מבינים בקנאביס. פנטניל אתם נותנים בלי בעיה. קנאביס? לך תחכה 45 ימי עסקים שיחדשו לך את הרישיון.”

יעל שכטר, התאחדות התעשיינים: “אנחנו מבקשים להוסיף סעיף ברפורמה שיחייב דיון המשכי בהתוויות הנוספות שאינן בתוך ה-15% שנקבעו. בשורה התחתונה צריך להפסיק לפחד מקנאביס. צריך לתת את המטופלים את הטיפול בצורה יעילה ומהירה”.

אביחי תמיר, ארגון הנכים: “אני מבקש להודות למי שמסייעים לנכים שנאלצים לחיות מ-4,000 ש”ח בחודש ולהוציא 3,000 ש”ח על קנאביס רפואי.”

מנהל בתחום ההתמכרויות, משרד הרווחה: “אנחנו מבקשים שהנוהל יכלול התייחסות לנושא של התמכרות לקנאביס רפואי. יש גלישה מזה לשימוש בחומרים פסיכואקטיביים נוספים. אנשים מאבדים שליטה, צריכת סמי-רחוב.”

אופיר, נציג מטפלים בקהילה בקנאביס: “כל הכשלים שאתם מדברים עליהם, התרענו לגביהם כבר לפני עשור. אני מכבד את כולם, את כל העוסקים בתחום, אבל אני שואל שאלה פשוטה, מדוע אף אחד מנציגי משרד הבריאות או הממשלה, לא לקח מהידע והניסיון שיש לנו כמטפלים בשטח, דה פקטו הניסיון אצלנו הוא מעשי. אצלכם עד לאחרונה הוא היה תיאורטי. למה לא לאחד כוח עם משרד הבריאות, תביאו את מי שאתם רוצים, תקשיבו לנו, יכול להיות שתקבלו חצי אחוז ידע שלא היה לכם. דבר שני, לעניין הטבק, נכון שמשתמשים בישראל בקנאביס לרוב עם טבק. זה תוצאה של מחסור בקנאביס בשנות ה-70. כדי להגדיל את הכמות הוסיפו טבק. זה מעשה גרוע ביותר, וזה עבר מדור לדור. יחד עם זאת יש תחליפי טבק, וגם את זה אפשר לפתור. שמעתי שיש חשש מזליגה בעקבות המעבר למרשמים. אז אגלה לכם שכבר היום יש זליגה גם בעקבות רישיונות. המצב היום הוא שמשלמים עד 1,800 שקל לשנה, ואם יש 3 אנשים בבית אז זה עד 6,000 שקל לשנה. אפשר למנוע את הזליגה הזאת. כיום בגלל מאכערים שגוזרים קופונים, אנשים לא מקבלים את הטיפול. ועדת הכספים קבעה שזה יהיה 280 שקל, זה קפץ ל-370 והיום זה פרוץ. כל אדם שיודע קצת לקרוא יכול להבין איך הנוהל מתבצע, לפתוח עוסק מורשה ולהתחיל לנפק רישיונות.”

הסתדרות הרוקחים: “יש פה הגדרה של ‘מרשם’ ולפיה זה ‘שם מוצר הקנאביס’. האם הכוונה היא שהרוקח יבחר את שם המוצר מבין מאות מוצרים וייתן למטופל מוצר ספציפי, זה פעם ראשונה שזה יהיה. אני מעלה ברוחי מה יקרה כשמטופל יגיד ‘אני לא רוצה את מה שאתה מציע, אני רוצה מוצר חלופי’. בתרופות המטופל יכול לבחור את הגנריקה שלו, וכאן זו פעם ראשונה שאנחנו רואים שקובעים שהרוקח קובע איזה מוצר הוא יקבל. ומה יקרה אם מוצר מסויים חסר בשוק, נצטרך לשלוח את המטופל בחזרה לרופא שישנה את שם המוצר?”

משרד הבריאות: “אנחנו מקבלים את ההערה, ונוריד את הפסקה”.

נציגת משטרת ישראל: “צריך לתת לנו פתרון, כלי, שיאפשר לנו לבדוק מי מחזיקים ברישיון ולדעת האם הרישיון שמוצג לשוטר הוא אמיתי או מזויף. אנחנו רוצים לפגוע כמה שפחות במטופלים ויחד עם זאת לאכוף אכיפה אפקטיבית על אנשים שמזייפים ומחזיקים את הקנאביס שלא כדין”.

משרד הבריאות: “אנחנו לא באים כאן לפתור את כל הבעיות בתחום הקנאביס הרפואי, אלא להתייחס לנושאים ספציפיים בלבד. אין כאן הרעה של המצב הקיים ולכן לא רואים לנכון להתייחס לנושא הזה כרגע.”

ד”ר ראשד קשקוש: “בכמה ועדות מטופלים נאלצים להגיע ולהגן על זכותם? כמה תרופות מאושרות בארץ בלי שמחייבים את המטופלים לבוא ולהציג את עצמם. זה אנשים שזקוקים לעזרה. אני מרגיש ממש כאוב שאנחנו חייבנו את האנשים לבוא ולהתחנן כאן. הם אומרים ‘אני מתחנן’. למה מטופל צריך להתחנן למשרד הבריאות כדי לקבל את התרופה שלו, ולא משנה אם אתם קוראים לזה ‘תרופה’ או לא.”

בתשובה לטופל שצעק שאף אחד לא מת מקנאביס ורבים מתים מתרופות, השיב פרופ’ חגי לוין: “אכן אנחנו בעיצומה של מגפת אופיואידים, יש עלייה בשימוש ברעה באופיואידים, וזה מוכיח את הסכנה שבתקנות לא נכונות אנחנו עלולים לעודד התמכרות לקנאביס. יש תופעות לוואי לקנאביס. אנחנו רואים את האינטרס של כלל החברה ולא רק של המטופלים, שלא מבינים, שיש שימוש ביחד עם טבק, ולכן ברירת המחדל צריכה להיות לא בתצורה של עישון”.

נציג מטופלים, עופר כהן: “אתה לא תגיד לי לצרוך בשמן אם אני רוצה בתפרחת. המוצר הבסיסי בקנאביס זה תפרחות. מזה אפשר לייצר שמן, קפסולות, עוגיות, מה שרוצים. אבל העניין הוא אחר – למה מנכ”ל המשרד משה בר סימן טוב לא הגיע? יש לי שאלה למשרד הבריאות – אנחנו בתור מטופלים, אנחנו רוצים לקנות איזו קטגוריה שאנחנו רוצים – T3, T15, T20. מה שאני רוצה. אם אני רוצה T10/C10 אני לא יכול לקחת כי הרישיון שלי הוא ל-T20. לא אכפת להם אם זה עוזר לנו או לא, אנחנו לא כבשים, אנחנו רוצים לקבל את מה שאנחנו רוצים. לגבי התשלומים, הידעת ח”כ בוסו שכדי לקבל רישיון קנאביס אתה צריך להציג המלצה ממרפאת כאב. כדי לקבל את זה אתה צריך אשפוז יום שעולה 3,000 שקל. בשביל המלצה. אז יש להם כסף. הם גם יכולים להרוויח מחיסכון בתרופות שאנשים יפסיקו להשתמש בתרופות. דבר אחרון זה לגבי הטיפול בקנאביס שצריך להיות קו ראשון. קודם תנו קנאביס. למה צריך תרופות קודם כתנאי לקבלת קנאביס.”

נציג מטופלים, תומר טל: “אני מטופל מהראשונים בישראל ומלווה את הוועדות האלה מאז 2009. גמלתי אלפי אנשים מאופיאטים ותרופות פסיכיאטריות במסגרת עבודה בתיקון עולם. חברות התרופות פוחדות מאיתנו כי הורדנו את המטופלים מתרופות. הם רוצים להגביל אותי ל-60 גרם? אני מעשן 150 גרם לחודש וצריך לשלם 5,000 שקל. אני קורבן של מערכת שבגללה אין לי כסף לאוכל. מנסים למנוע מאיתנו את התרופה”.

נציגת מטופלים, אמא לילד אפילפטי: “עד גיל 9 תרופות לא הביאו לאיזונו, מגיל 9 כשהתחלנו בטיפול בקנאביס רפואי, עולמו השתנה. יש לו התקפים ליליים מתוך שינה, כך שניתן בקלות להוכיח כמה קנאביס מסייע. אפילו הורידו אותנו מתרופות והילד נוטל אך ורק שמן קנאביס והאפילפסיה יותר מאוזנת. חידוש רישיון עולה לנו מעל 1,000 שקלים. אנחנו 3 מטופלים בבית. אנחנו מוציאים 3,000 שקל בחודש על קנאביס. בעלי שהוא מטופל בגלל פוסט טראומה וכאב, ועבורו תפרחת יותר טובה והוא לא משתמש בטבק. אם העלויות היו אחרות לא היו משתמשים בטבק. בתפרחת יש שימושים רבים. אני לא מזלזלת ברופאים, אבל הידע שלנו, על בסיס ניסיון, רחב יותר. כשהילד שלי קיבל אחוזים גבוהים יותר בעבר, אחוזי ה-CBD היו גבוהים בהרבה ממה שהוא מקבל היום, ובאמת ראו נסיגה כשהיו אחוזים פחותים. לגבי הסוגיה של ההשתתפות בעלויות – אין שום השתתפות בעלויות. אנחנו נאלצים לעשות שיקולים כדי לחיות בכבוד כי הקנאביס עולה המון כסף”.

חיים ברקוביץ: “אך אדחוס כאב של שנים של שני ילדים מפרכסים לדקה אחת? בעבר נאלצתי לקשור את אלחנן בני בן 16 בגלל התקפי אלימות וזעם, ואחרי הקנאביס הוא רגוע וטוב. יש ילד אחרי שמפרכס בגלל שהוא לא מקבל מספיק. כי הוא מקבל רק 70 גרם במחיר של 740 שקל. היום אני צריך להישען על ארגון רפואי שעוזר לי, ועל חברה שעוזרת לי עם אספקה חינם. ואני שואל איפה הלב של האנשים פה? אתם לא מבינים שיש מושג שנקרא כאב והוא מפעפע ולא מפסיק. אם רק תעלו כאן למסך איך נראה התקף כזה… אני אחרי 48 שעות ללא שינה, כי הילד לא נרדם. אתם מתעללים בנו. עם הכסף, עם הרישיונות, דברים שבמדינות אחרות אני פשוט ניגש למדף ולוקח CBD שהוא מוצר מדף. למה מתעללים בילדים?”

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר